Categories
Uncategorized

De Lijn!

De lijn staakt! En dat is hun goed recht! Elke vakbond heeft het recht zijn macht te laten gelden, maar gaat men – bij mijn favoriete vervoersmaatschappij – niet een beetje ver?

Ik ken de situatie niet en het enige dat ik van de staking weet is wat men verteld in de media. Blijkbaar heeft de plaatselijke chef een negatief rapport gekregen en komt zijn functie in het gedrang! Bijgevolg neemt elke buschaufeur enkele dagen betaalde congé! Reeds 3 dagen zijn de inwoners van groot gent geteisterd door de pesterijen van niet rijdende buschaufeurs en het ziet er naar uit dat dit het hele weekend zo blijft… Maar eerst even een ander boekje.
Ik zal me maar even niet inhouden: Ik heb een verdomde hekel aan De Lijn en alles wat er rond speelt. Ofwel is het een bus waar het vuil zich al enkele dagen opstapelt, of het is een onbeschofte chaufeur die beslist je dag rot te maken, of het is een vettig vuil viswijf die zich voor controleur voordoet en een controle op het geldig vervoersbewijs afhandelt in Gestapo – stijl.

Voor de cynische lezer: ik heb het hier niet over situaties “waarvan ik gehoord” heb, ik heb het over situaties waar de schrijver – in hoogst eigen persoon – een hoofd- of bijrol in speelden! Even enkele korte schetsjes:

1. Stel U voor. U zit met zo’n 120 man in een bus (maximaal 97 man) als plots een controlerend duo de bus opstapt. Uiteraard verorderen zij de buschaufeur enkel de voorste deur open te doen en sluiten daarmee de ontsnappenden in. Het duo bestaat uit een man (met uiteraard bijhorende snor) en een ietwat dikke dame die zich – al grommend – een weg baant in de overvolle bus. Uw correspondent zat – met buzzy – pass in de aanslag – klaar het Grote Gevaar te bestrijden. De persoon naast mij, een goede vriend, zat echter in wat slechtere papieren: per ongeluk had hij de verkeerde buskaart gebruikt: de 25% korting gevende kaart die hij van uw correspondent ontleend had. Dat hij hier geen recht op had, was ons glad ontgaan.
De dikke dame had het als eerste ontdekt! Met een gestapo – achtige schreew commandeerde ze de 15 – jarige jongen aan de volgende halte af te stappen, letterlijk in ‘the middle of nowhere’ tussen Merelbeke en Gent. Ik maakte beide kampen attent dat het verboden is een minderjarige jongen te verplichten af te stappen, wat niet in de goede aard viel bij het vrouwmens. Dit werd dan ook onthaald door enkele stompen in de magen, ruggegraten en zijen van de passagiers die na ons het gevaar moesten trotseren in de al krappe bus.

2. Stel u voor. Je loopt als 10 – jarige jongetje met een briefje van 200 BEF naar je bus. Zodra je daar aangekomen bent zegt de chauffeur doodleuk dat je niet mag instappen omdat hij briefjes boven 100 niet aanvaard: het teruggeven is hem te lastig! Ook dit is verboden bij busregelement.

3. Stel u voor. Iedere busgebruiker kent het grote baggagerek in het midden van de bus. In vele gevallen ontleend dit rek zich voor extra zitplaats, vooral door schoolgaande jongeren: een misdrijf dat in 97% van de gevallen gedoogd wordt. Een onschuldig en ietwat jong schoolgenootje van uw correspondent besloot het risico te nemen – niet beter wetend dat dit steeds toegelaten was. De buschauffeur in kwestie dacht hier echter anders over! Een pleidooi van enkele minuten waarbij hij het kind meermalen toeschreeuwde tot zij al huilend in een hoekje kroop. De chauffeur vermelde eveneens dat “men zich maar op de grond moest leggen”. Gelukkig kon ik het arme kind nog een beetje verblijden door de buschauffeur het zwijgen op te leggen door zijn voorstel door te voeren. De vloe van een bus in minder hard dan gedacht!

4. Gentse feesten: enkele duizenden bezoekers proberen van Gent Binnenstad naar Gent Sint Pieters te reizen. Ook uw correspondent moest – wegens omstandigheden – richting Gent Sint Pieters. Hij, en een groepje vrienden, dachten slim te zijn door een klein eindje te stappen en zo op te stappen voor het meeste volk de tram op moest. Met nog enkele anderen die ook zo slim waren stapte we op de tram. Dat was echter buiten de tramchauffeur gerekend die besloot dat iedereen van zijn tram moest! Iedereen was echter selectief: het ging enkel over de ietwat jeugdige medereizigers. Het 30-jarig koppeltje kon gerust blijven zitten. Het gevolg was uiteraard een korte woordewisseling waarna we dan toch de tram verlieten. Bij het wegrijden kreeg uw correspondent nog even het allombekende “fuck – you” teken toegeworpen van de duidelijk overspannen tramchauffeur.

Ik zou nog tientalle andere voorvallen kunnen aanhalen, maar ik veronderstel dat mijn haat tegenover dit duidelijk zeer efficiente bedrijf niet ongegrond is. Laat ik echter ook even positieve woorden uiten: het gaat er op vooruit! De controleurs lijken meer bekwaam om te gaan met hun persoonlijke problemen en de chauffeurs hebben eindelijk geleerd te vragen “of iedereen een beetje wil doorschuiven” in plaats van “Eeeey, wilde allemaal nen keer meteen doorschuiven” op ietwat schreewerige wijze.

Ondertussen is er weer een ongeval met agressie tegen een lijn – medewerker… en helaas moet ik de dader soms gelijk geven! De Lijn – medewerkers dienen DRINGEND te beseffen dat niet het aantal camera’s of opgeleide veiligheidsmensen het aantal incidenten zal verlagen, maar dat hun houding tegenover hun klanten wel degelijk positiever moet!

Hierbij wil ik me verontschuldigen tegenover de enkele leuke buschauffeurs die ik al ontmoet heb! Vooral die ene situatie waarbij een buschauffeur me op een lachende wijze plaagde door het openen en sluiten van een deur was amusant en plezierig. Iedereen is uniek, helaas zijn er velen die hetzelfde spoor volgen.

5 replies on “De Lijn!”

Belachelijk, deze haatcampagne tgo. De Lijn! Ik gebruik dagelijk de lijn, en ja ook ik krijg wel eens te maken met onvriendelijke chauffeurs, vertragingen, arrogante controleurs, etc..

Doch, ik ben ervan overtuigd dat 98% van de bus-, tramchauffeurs gewone mensen zijn die van goede wil zijn en het beste voor hebben met hun reizigers. Vergeet ook niet dat minstens 20% van het rijdende personeel wel eens het slachtoffer is verbale of fysieke agressie van reizigers, meestal door futiliteiten: een opmerking over een pakje friet, een VRIENDELIJK verzoek om door te schuiven, enkele minuten vertraging waar de chauffeur in kwestie helemaal niks aan kan doen, wegens de voortdurende opstoppingen…

Als je het allemaal beter kan, nodig ik je uit een opleiding te volgen als bus- of tramchauffeur, kom dan achteraf niet klagen dat je om 5u moet vertrekken, en ‘s avondslaat om 8uur pas terug thuis bent. En ja, dit zijn feiten, want ook de rusttijden zijn verplichte werkuren, en dat allemaal voor hoop en al 1200 EUR netto per maand.

Succes en nog een leuke dag gewenst!

Grz,
Gert

Beste,

Het enige wat ik hierover nog kwijt wil is dat je de Lijn eens moet vergelijken met (bijvoorbeeld) de NMBS. Als je hier te maken krijgt met een onvriendelijke controlleur, kan je een klacht indienen en krijgt deze persoon een waarschuwing.

Het probleem dat ik met lijn – chauffeurs en begeleiders heb is dat ze soms gewoonweg pesten. Een paar dagen geleden bijvoorbeeld, ben ik naar een tram aan het rennen. De chauffeur ziet mij en wacht, tot ik ongeveer anderhalve meter van hem sta. Hij sluit z’n deuren, lacht en zwaait nog even sarcastisch naar mij en rijd weg. Let er op dat deze chauffeur speciaal wachtte op deze situatie: de weg was vrij en er was niemand aan het instappen.

Zulke mensen zijn voor mij hun job niet waardig. Dat zij een klein loon krijgen weet ik, en dat dit eigenlijk niet rechtvaardig is begrijp ik ook, maar moet dat daarom uitgewerkt worden op klanten?!

Mijn irritatie tegenover de lijn is sinds deze blog (ondertussen meer dan een jaar geleden) helaas nog niet veranderd.

Even benadrukken dat de Lijn het enige openbaar-vervoersbedrijf is waarmee ik problemen heb. Bij de NMBS heb ik nog amper problemen ondervonden (en ik reed tot vorig jaar vrijwel dagelijk met de trein).

Beste,

Ik merk dat uw irritatie en ongenoegen vooral voortkomt uit een aantal persoonlijke ervaringen die niet altijd even netjes zijn van de chauffeur in kwestie. Ik kan er dus ook wel begrip voor opbrengen, ook al vind ik je reactie op het ganse instituut De Lijn toch niet geheel gepast. Maar kom, veel van die dingen kan ik wel herkennen, ik vermoed dat je nog school loopt, en dat je dus regelmatig het openbaar vervoer moet nemen in gezelschap van een groepje schooljongeren. Tijdens mijn schoolgaande jeugd had ik ook een uiterst arrogante chauffeur (dagelijks diezelfde, want dat was een extra dienst , er waren maar twee bussen heen en twee bussen terug op een vast tijdstip). ‘s Avonds hadden wij ronduit ne L*L van ne vent, die die arme schookinderen vaak voor het rot van t straat lag uit te kafferen, meestal voor niets. Ik kan aannemen dat je beeld naar de lijn toe daardoor heel erg negatief wordt maar als je dan vergelijkt met een andere chauffeur wat een creme van een madameke was (meestal wachtte ik speciaal vijf minuten langer op de 2de bus. 😉 ) dan kun je dat al weer wat beter relativeren. Ik vermoed dat de lijn door de omstandigheden van het werk (overvolle bussen, slechte doorstroming in de steden, fysiek geweld, slechte bewegwijzeringen, onhaalbare diensttabellen, tekort personeel?) nu eenmaal leidt tot een aantal verzuurde, gefrustreerde en onbeschofte chauffeurs (net zoals je dat bij reizigers hebt owv dezelfde redenen). Ik keur het allerminst goed, maar ik kan er wel inkomen. In hoeverre dit de schuld is van De Lijn, daar kan je over discussiëren.

Uw vergelijking met de NMBS is imo ook niet terecht, een trein is 30x zo groot en biedt dus uit zichzelf veel meer luxe dan een bus/tram. Trams en bussen tijdens de spits zitten doorgaans zo vol als een ei, dikwijls kun je niet eens bewegen, treinen kunnen ook aardig vollopen natuurlijk, maar is toch nog een verschil met het binnenverkeer per bus/tram. Bovendien heeft elke trein minstens één treinbegeleider, die alles in goede banen kan leiden. In een bus valt dat allemaal binnen de verantwoordelijkheid van de chauffeur, niet simpel als je je moet concentreren op de weg. Een “busbegeleider” lijkt me zinloos want wat is het nut als de bus zo vol zit, en die begeleider zelf amper kan manoevreren (nuja, het zou kunnen helpen bij conflictsituaties). Niet onlogisch dat een trein dan ook een pak duurder is, maar mocht je het nog niet weten: als je later gaat werken (of als je dat nog niet zou doen), je werkgever is verplicht dat integraal terug te betalen. 😉

Soit, hoedanook nog veel reisplezier!

Beste,

Een erg late reactie, ik zat elders met mijn gedachten. Mijn laatste blog heeft echter weer wat stof doen opwaaien.

Wat ik eigenlijk het meest wil aankaarten is het “de jeugd van tegenwoordig” effect. De lijn is hierbij dan wel mijn stokpaardje, maar een collega van mij heeft mij enkele dagen terug langharig werkschuw tuig genoemd (dan wel in andere woorden, maar ik hou gewoon van die uitdrukking).

Gefrustreerde chauffeurs is allemaal goed en wel, maar het is nog altijd voor ons dat ze rijden. Van mijn part mogen ze onbeschoft zijn, vlak voor mijn neus vertrekken of zelfs gewoon niet stoppen (ongelofelijk hoeveel keer een zwarte vriend-aan-huis al is blijven staan; het is niet eens een jongere), maar verwacht dan niet dat iedereen braafjes zal gaan zitten! Ikzelf heb nog nooit een vlieg kwaad gedaan, maar ik begrijp dat een heefthoofd al eens naar voor zou gaan en die irritante chauffeur een toek op z’n bakkes zou geven!

Moet ik daarom de gehele Lijn aanvallen? Misschien wel. Bij bovengenoemde NMBS kan je een klacht indienen. Bovendien weet ik dat er ook iets gebeurd met die klachten. Bij de Lijn zie ik dit veel minder snel gebeuren.

Gelukkig heb ik tegenwoordig een auto 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.